טיפים לצילום



א+א-

צילום בשטח

צילום בעיני הוא קודם כל המבט האישי, והטכניקה משלימה. יש להתבונן, לפתח מודעות לאור מיוחד, ולקלוט תמונה שמעבירה תחושה.

קשה לחשוב על כל ההיבטים בעת הצילום, בעיקר בצילום שטח שבו הסביבה בלתי צפויה. ריכוז ותירגול עוזרים.

צלמו הרבה; הציגו לאחרים רק את התמונות המשובחות.

קומפוזיציה

יש לשקול את שווי המשקל בתמונה, המיקום של נושאי התמונה ביחס לרקע, הצבעים, ומילוי המסגרת.

  • המיקום האופטימלי של האובייקט העיקרי הוא בשליש האנכי ו/או האפקי. עם זאת, לפעמים דווקא סימטריה יוצרת רושם חזק.
  • חשוב שהרקע יהלום את הקומפוזיציה, וכדאי לבדוק זויות נוספות כך שהרקע ישתנה.
  • יש להשאיר מרחב לפני האובייקט החי או הנע.
  • פרחים וילדים קטנים יש לצלם מגובה הפרח או הילד.
  • אין לחתוך איברים כמו אצבע, יד, אוזן או רגל. יש לשקול את החיתוך בצילומי תקריב (Close-up).
  • כשהשמים דרמטיים, עדיף רקע גדול יותר של שמים ועננים לעומת משטחים קדמיים.
  • כדאי להכניס אנשים לצילומי נוף. אני אוהבת להוסיף אנשים הלבושים בצבעים עזים. אנשים מוסיפים חיים, נקודת עניין, קנה מידה אנושי וצבע.
  • ניתן להוסיף מסגרת, כגון צילום מבעד לפתח או תוספת של שיח או ענף בקידמת התמונה.
  • אין להכניס הרבה טישטוש בחלק הקדמי של התמונה.
  • הצל וההשתקפות הם חלק מהתמונה. יש להתחשב בזווית שלהם, ורצוי לא לחתוך.

תאורה

אנו מצלמים אור, ובשטח האור משתנה כל הזמן. אם אתם רואים אור מיוחד – מהרו לצלם. אח"כ יכסה ענן את השמש, או השמש תשנה את זוית ההארה.

  • אחה"צ האור רך, חם ודרמטי. כרבע שעה אחרי השקיעה השמים מוארים בכחול עמוק. גם בזריחה התאורה טובה, למי שמסוגל לקום.
  • אור ישיר הוא נוקשה, בין אם המקור הוא שמש במשך היום או מבזק. האור הישיר מחוויר את הצבעים, והתמונה נראית שטוחה. לעומת זאת, אור מוחזר מפוזר, ולכן הוא אור רך יותר ונותן תוצאות טובות יותר. את המבזק רצוי לכוון לתקרה או לסלע כך שיוחזר אל נושא הצילום.
  • עננות חלקית מצטלמת נפלא גם במשך היום.
  • אור כלוא שמוחזר מספר פעמים במעוק צר יוצר אפקטים מרשימים.
  • אפקט יפה מתקבל בצילום פרחים מול השמש, כאשר קרני השמש עוברות דרך עלי הכותרת, וזוית הצילום היא כלפי מטה.
  • כדאי להשתמש במחזיר אור כדי להאיר את הצד המוצל של הפרח או הפנים. ניתן להכין מחזיר אור שנכנס לתיק הצילום על ידי כך שעוטפים קרטון או פלסטיק ברדיד אלומיניום, כאשר הצד המט של הרדיד משמש כמחזיר אור (תודה לעמיקם שובּ על הטיפ).
  • כאשר אין זמן למדידת אור מדוייקת, עדיף לצלם בחשיפת יתר קלה מאשר בתת חשיפה. בעיבוד תמונה ניתן להכהות תמונה, אולם בהבהרה מאבדים את העומק של הצבעים.

צילומי פנים (פורטרטים)

אני מבקשת רשות לצלם אנשים. אני מכבדת את אמונותיהם, ומבקשת רשות לחדור לפרטיות. ידידותיות גורמת לתגובה נפלאה שמועברת בתמונה. חיוך מוסיף תחושה לתמונה.

  • יש לחדד (פוקוס) את העיניים (כך גם בצילום חיות).
  • כאשר הפנים כהים או כאשר הפנים מוצלים, יש להיעזר במבזק גם בתנאי תאורה טובים. המבזק צריך להיות בכמות אור מינימלית, ויש להשתמש במפזר אור.
  • בצילום בתוך מבנה, יש לדאוג שהאור או החזר שלו יאיר את פני המצולם, ולא לצלם את הפנים כאשר גבו של המצולם מופנה אל הדלת או החלון.
  • צילום באור טבעי רך מחמיא יותר לפני המצולם מאשר שמש חזקה, מבזק או אור מלאכותי אחר.
  • צלמו מגובה המצח של המצולם, בעדשה השקולה ל-70מ"מ, ובקשו מהמצולם לא למשוך את סנטרו כלפי מעלה, אלא להרכינו קלות.

יציבות

יש להקפיד על יציבות ותמיכה של המצלמה במידת האפשר.

  • ניתן להשעין את המצלמה או את הידיים על גזע עץ, על סלע, או על הברכיים.
  • במצב של פוקוס אוטומטי, צלמו תמיד בשני שלבים: קודם לחצו חצי לחיצה, כדי לאפשר למצלמה לבצע פוקוס, ורק לאחר מכן המשיכו עד הסוף כדי לצלם את התמונה.
  • יש לקחת נשימה ארוכה לפני צילום, לעצור את הנשימה, לסחוט את הכפתור בעדינות ככל הניתן, כפי שתואר לעיל, ולהשהות את הנשימה עד לאחר הצילום.
  • ניתן להשתמש במנגנון הצילום העצמי כדי למנוע תזוזה בעת הלחיצה.

הגדרות המצלמה (Setup)

בשטח בד"כ אין זמן לקבוע את מאפייני המצלמה. לכן כדאי להכין סטים מוגדרים מראש למצבי צילום שונים.

  • רגישות (ISO) הנמוכה ביותר (בד"כ ISO 50-100), שמשמעותה גם מעט רעשים בתמונה.
  • White Balance על עננות, כדי להגביר את האדומים והצהובים, ולקבל תמונה עשירה וחמה יותר.
  • רזולוציה הגבוהה ביותר (ניתן להקטין את הצילום בעיבוד התמונה).
  • איכות התמונה הגבוהה ביותר (ניתן להוריד את האיכות בעיבוד התמונה).
  • אזור פוקוס – נקודתי, במרכז בלבד, לשליטה מלאה וקבועה של מה שיהיה חד.
  • מדידת אור – שקלול של אזור המרכז, כדי למנוע מאור קיצוני ברקע להשפיע על המדידה.
  • הכנת סט הגדרות למצבי תאורה קלושה (דמדומי זריחה ושקיעה).
  • הכנת סט הגדרות למהירות איטית, כדי להעביר תנועה ע"י טישטוש הזרימה (כגון בצילום מים זורמים).

ציוד צילום בשטח

יש לשקול איזה ציוד לקחת בהתאם לתנאים בטיול.

  • חצובה קטנה, שכן בתוך מסגדים, כנסיות ומערות נתקלתי באיסור שמוש בחצובה גדולה.
  • סוללה למצלמה
    • יש להצטייד בסוללה נוספת.
    • רצוי להשתמש בסוללות חדשות (סוללות ישנות מתרוקנות במהירות בתנאי קור קיצוני).
    • כדאי לקחת מטען חיצוני לטעינת סוללת המצלמה (ועוד. כדאי לבדוק עם חברת התעופה אם עליכם לאחסנו בתיק היד או במטען).
    • כדאי לקחת ממיר מ-DC ל-AC כדי לטעון מממצית מכונית.
    • כדאי לקחת ממיר מ-DC ל-AC כדי לטעון מחשמל סולרי.
    • כאשר חשמל אינו זמין, מומלץ לטעון את המצלמה בכל הזדמנות שפוגשים בחשמל (למרות שזה לא מומלץ בשמוש רגיל).
    • כדי לחסוך בסוללה, יש להשתמש בעינית ולא במסך, אין למחוק תמונות תוך כדי הטיול, יש להדליק את המצלמה רק לפני הצילום, ולכבותה מיד עם תום הצילום.
  • נפח איחסון
    • הצטיידו בכרטיסי זכרון נוספים (בכרטיסים ישנים מהירות הכתיבה איטית).
    • חברו את המצלמה למחשב בקפה אינטרנט, או מחשב אחר שתפגשו בדרך, ונפו את התמונות הלא רצויות מכרטיס הזכרון. כך תרוויחו מקום איחסון, תצמצמו את עבודת הניפוי בבית, ותוכלו לשלוח באימייל תמונה אחת או שתיים במהלך הטיול.
    • קחו דיסק קטן לגיבוי כרטיסי הזכרון (כגון Hyperdrive), או דיסק-און-קי לגיבוי בקפה אינטרנט.
    • העלו תמונות לאתר חינמי (כגון http://picasaweb.google.com/).
  • קחו ג'ל או מטליות לחות לניקוי הידיים לפני טיפול במצלמה.
  • הצמידו למצלמה פנס זעיר כדי להאיר את המצלמה בצילומי לילה.
  • קחו איתכם את המדריך למשתמש של המצלמה, כדי לבדוק איך משתמשים בתכונות מיוחדות (כדאי ללמוד על אופציות צילום הלילה לפני רדת החשיכה).

צילום בתנאי קור קיצוני

  • כשהתמונה מכילה הרבה קרח ושלג בהירים ובוהקים, יש בעיה במדידת האור. יש לבצע חשיפת יתר באמצעות קריאת אור נקודתית מהאזורים הכהים, ולבדוק את איכות התמונה במקום. כאשר מצלמים אובייקט קרוב על הרקע הבהיר והמבריק של השלג, כדאי לשקול הוספת אור מבזק בעוצמה נמוכה.
  • יש לבצע פוקוס ידני כאשר בתנאי שלג וערפל למצלמה יש בעיה לבצע פוקוס אוטומטי.
  • עדשה וצג יש לנקות רק במטלית, שכן הבל פה יהפוך לקרח.
  • יש להצטייד במספר סוללות חדשות. הסוללות נוטות לאבד פוטנציאל בקור ולכן להתרוקן מהר, במיוחד סוללות ישנות.
  • קחו איתכם לפחות שני כרטיסי זכרון למקרה של תקלה, עמידים בטמפרטורה קיצונית, עם מהירות כתיבה גבוהה (כגון כרטיסי זכרון אקסטרים-פרו של סאנדיסק, העמידים בטווח של מינוס 25 ועד פלוס 85 מעלות צלזיוס).
  • יש לדאוג שהמצלמה לא תתקרר מדי, ולכן אין להשאיר אותה חשופה למשך זמן ארוך. את הסוללות יש לשמור קרוב לגוף.
  • את המצלמה יש להכניס לשקית אטומה עם הכניסה לחדר חם, כדי שהשקית תירטב מההתעבות ולא המצלמה. אם נוצרים אדים, יש להוציא את הסוללה וכרטיס הזכרון, להשאיר את התאים פתוחים, ולתת למים להתנדף.
  • השתמשו בנרתיק צילום אטום כדי שהמצלמה לא תירטב מגשם, שלג, או כשמחליקים ונופלים בשלג.
  • השתמשו בשקיות ממולאות בסיליקה ג'ל, כדי לספוג רטיבות בתוך שקיות אטומות ובנרתיק המצלמה.
  • מאמר של קודאק צילום בתנאים ארקטיים.

סדנאות צילום בשטח

חברי ואני השתתפנו בסדנאות צילום מוצלחות עם:





מצאתם טעות? יש לכם הערה? תגובתכם חשובה כדי שאציג טיפים שמעניינים אתכם.

אתם מוזמנים להמשיך ולקרוא טיפים לעיבוד תמונה, טיפים לטיול תרמילאים, טיפים לטרקים הטובים, טיפים לטיול בארץ, טיפים לאינטרנט, או לעבור אל גלריית התמונות.


לראש הדף
לראש הדף

כדאי להרחיב את החלון כדי שהתפריט יוצג פתוח